Is Spanish more useful than Portuguese in Latin America?

Moqueca   Sun Aug 09, 2009 3:02 pm GMT
Your transcriptions are not accurate:

in Carioca portuguese it would be something like this:
[sujʃtẽ'tavə ˈkõtɾə ˈel'i ˈvenujʒ ˈbɛlə]

1. Carioca Portuguese likes putting a glide [j] before [ʃ, ʒ]: pus [pujʃ], festa [fɛjʃtə]
2. Also, Carioca Portuguese heavily nasalizes all stressed prenasal vowels, so it should be [vẽnujʃ], nasalization is obrigatory.
3. in ELE, Carioca L is slightly palatalized: [l'], it's between ele and elhi.
4. Portuguese and Brazilian unstressed -a's are not the same, so the same symbol /ɐ/ should not be used, according to Thaïs Cristófaro Silva in her ''Fonética e fonologia de português'' unstressed Southeastern Brazilian -a is [ə] (although [a] is used in Northeast), Portuguese unstressed closed a's sound like [e] to a Brazilian ear: Sara ['sare], cama ['keme]...
Moqueca   Sun Aug 09, 2009 3:04 pm GMT
Your transcriptions are not accurate:

in Carioca portuguese it would be something like this:
[sujʃtẽ'tavə ˈkõtɾə ˈel'i ˈvẽnujʒ ˈbɛlə]

1. Carioca Portuguese likes putting a glide [j] before [ʃ, ʒ]: pus [pujʃ], festa [fɛjʃtə]
2. Also, Carioca Portuguese heavily nasalizes all stressed prenasal vowels, so it should be [vẽnujʃ], nasalization is obrigatory.
3. in ELE, Carioca L is slightly palatalized: [l'], it's between ele and elhi.
4. Portuguese and Brazilian unstressed -a's are not the same, so the same symbol /ɐ/ should not be used, according to Thaïs Cristófaro Silva in her ''Fonética e fonologia de português'' unstressed Southeastern Brazilian -a is [ə] (although [a] is used in Northeast), Portuguese unstressed closed a's sound like [e] to a Brazilian ear: Sara ['sare], cama ['keme], para ['pere] ...
Evinória   Mon Aug 10, 2009 5:13 pm GMT
<<Flora and fauna and size of a country are much less important to determine the importance of a country than GDP. Brazil has been the country of "future", the "emergin power" for decades and decades but still the reality is that most of the country is very much like Congo. Just look at Germany, a country half the territory of Spain, it is the numer 1 at exporting manufactured goods and a very influential country throught the History. Brazil is big in territory but diminute in importance. >>


Não é meu objetivo discutir sobre economia num fórum de línguas. Mas fico incrédula ao ver tanta ignorância. A maioria dos estrangeiros que falam mal do Brasil, nunca se quer visitaram o País. Então vem você falar que em sua maior parte o Brasil é um Congo.

Você quer comparar o Brasil, a oitava economia do Mundo, um País com IDH de 0,820 a um País como o Congo, que figura entre os últimos do Planeta? Óbvio que sua comparação está embuída de grande ignorância. O Brasil não é um País desenvolvido, como a Espanha, mas é um País emergente e isso o difere de Países subdesenvolvidos.

Países desenvolvidos são aqueles que já conseguiram um avançado domínio de tecnologias modernas, sanaram a maior parte de seus problemas estruturais e gozam de uma qualidade de vida excelente. Países emergente por sua vez, vivem duas realidades distintas. Se por um lado possuem economias quase que desenvolvidas por completo, ainda carecem de ações efetivas em muitos campos estratégicos, como educação e saúde. Contudo os Países ditos como subdesenvolvidos, são economias agrárias, onde predomina a fome, a guerra e onde as condições sanitárias são das piores!

Então não fale do que não sabe. É óbvio que o Brasil é um País mais importante que a Espanha! Quem lidera o G20? Quem lidera o G4? Quem ao lado da Índia adianta os processos do Grupo BRIC? Qual País mais diminuiu a desigualdade de renda desde 1990? O Brasil!

O Brasil não é um gigante adormecido, como você mesmo sugeriu. O País ainda está longe da realidade canadense ou escandinava, mas caminha a passos largos para superar as maiores potências européias e isso é sabido por todos no Mundo, menos pessoas desinformadas.

Se o problema por PIB (GDP), então que seja. O Brasil ultrapassará o GDP da Espanha no início de 2010, ainda segundo dados do Banco Mundial e do FMI. O Brasil será a quinta maior economia do Planeta em no máximo 10 anos. O Brasil, ainda com todos os seus problemas, irá lançar satélites por conta própria, irá produzir seu próprio submarino nuclear, e até mesmo um acelerador de partículas.

Por outro lado, concordo que ainda há muito o que se fazer. O Brasil ainda possui muitos pobres. São exatos 30 milhões. Mas em apenas 8 anos, o Brasil retirou da pobreza mais de 25 milhões de pessoas. Em mais 8 anos não possuiremos mais pobres segundo a ótica da UN. Na América Latina, não há acordos se o Brasil não estiver envolvido. É o único País do Subcontinente que não se curva à voz dos estadunidenses.

Portanto amigo, como você pode dizer que o Brasil é menos importante que a Espanha? Retire 200 milhões de brasileiros do Mundo, 1,9 trilhão de dólares em riquezas, 300 bilhões de dólares em financiamento externo e também diga aos investidores que seu segundo maior destino de investimentos desapareceu. Retire 10% das reservas mundiais de petróleio, 50% da produção de Etanol, a maior floresta do Mundo, 35% da água doce do Planeta e um dos territórios mais ricos em minerais da Terra. Não fará falta?

Conheça o Brasil primeiro, para depois aferir coisas das quais você não conhece. Não é um Paraíso viu? Mas não é absolutamente nada do que você pensa! Você está enganado, o Brasil não é o Congo! O Brasil é o Brasil, um país de muitas faces, muitos contrastes mas que com luta e planejamento a longo prazo, está vencendo todos os seus problemas e deixando Países que antes eram potências, para trás!

Cheers
Harman   Sat Aug 15, 2009 8:10 am GMT
You are right Evinoria.

Despite of being a politician your Lula is doing a good work there.

The problem is if brazil grow fast and high, other countries could feel threaten in all americas by the brazilian giant, including Usa.
Will they join to compensate? will they fight to brazil back(economical way) to evoid to be a brazilian colony? will they work together with brazil to develop? will Usa accept loss influence in latin american towards brazil, and let brazil grow?

Too many question about brazil and latin america future....

Brazil wants to leadership latin-american, it needs latin-american to grow because usa and other top countries don't like your growing to compete with them. They can cut your growing because they did it yet as you know. That's why brazilian children are learning spanish at school to preper future latin-american leaders, first step.

But how will brazil leadership latin american? what is in your agenda? a latin america federation, only united market, a usa type economical colonialism?
Evinória   Sat Aug 15, 2009 5:08 pm GMT
Ótimas questões Harman.


O problema é que o Brasil ainda não está maduro o bastante para ser um líder na América. O Brasil como eu disse, ainda possui muitos pobres e problemas regionais.

Por exemplo, enquanto o Sul possui qualidade de vida Européia e desenvolvimento em quase todas as áreas que se tenha notícia, o Norte e o Nordeste estão envoltos na pobreza.


O Brasil precisa primeiro sanar suas próprias questões. Para então primar por uma liderança dentre 31 Países.

Outra questão é que o México e a Argentina, questionam essa liderança. O Brasil é de longe bem mais evoluído em termos economicos e tecnológicos que esses dois Países. Mas o México é vizinho do País mais rico do Mundo, os EUA, e a Argentina é nosso principal sócio.

Na minha humilde opinião, o Brasil precisa de um governo mais firme. O Presidente Lula é muito, digamos "mole", para questões internacionais. O Brasil possui tecnologia nuclear para fazer até 500 ogivas nucleares, mas porquê não o faz? O Brasil possui tecnologia para lançar mísseis de cruzeiro de até 2 mil km, mas porquê não o faz? O Brasil possui o 6º maior orçamento da Terra, mas porquê 30% de sua população vive como em Países africanos?

Essas são questões que o Brasil precisa resolver. A meu ver, é inevitável que o Brasil a médio prazo, se torne uma potência. Por que ao contrário do que pensam os estadunidenses, o dinheiro é sim mais importante que o poderio militar. Ou seja, embora não possua um exército a nível de potência, o Brasil se articula para isso. Pois agora possui dinheiro.

Num futuro próximo o Brasil estará com um dos Assentos Permanentes do Conselho de Segurança da ONU; Possuirá a quinta maior economia do Mundo; Seu povo possuirá o maior poder aquisitivo dentre os Países emergentes; E o País será líder em inúmeras áreas do saber humano e da Biotecnologia. É inevitável!

Mas isso com certeza irá gerar conflitos! Não espero outra coisa!
huésped   Sat Aug 15, 2009 9:42 pm GMT
No hay futuro para América Latina. Todo el desarrollo de los últimos años está a punto de reducirse a nada, pues es bastante probable que haya una guerra entre Colombia, Ecuador y Venezuela. La región entera quedará desestabilizada y tardará muchos años en recuperarse. Es más, si Colombia gana, EEUU tendrán un pretexto para una presencia militar en el continente que durará muchas décadas. Si ganan los países bolivarianas el socialismo fracasará como siempre y brotará de nuevo el caos.
Guest   Sun Aug 16, 2009 7:20 am GMT
Hombre, está claro que ganaría Colombia porque le apoyaría USA. Ojalá haya esa guerra y muera Chavez junto a todos los piojosos socialistas que le votaron.
Harman   Sun Aug 16, 2009 9:41 am GMT
I don't agree with you, Ecuador Colombia and Venezuela are angry each other but no war will happen.
I have read Venezuela claim half Guyana, guyana esequiba, for more than a century and no war has happened at this time.

Anyway if war happens English will be more useful than Portuguese and Spanish in Latin America.

Forget about nukes Evinoria, Pakistan, North Korea, India have nukes and they are very poor countries. Money, factories, bussineses, research facilities worth and let grow countries in 21th century, not armies.
Argentina can develop nukes too, others can buy them to North Korea o Iran. It's insane to began a nuclear race in your area because everybody will want them to protect against a nuclear power Brazil. Do you imagine if Chavez buy one o two nukes to Iran, what will happen?

A military superpower Brazil will never lidership anything at all, it's a mistake, everybody will feel threaten about its military power and beside it is very expensive too, an expensive army won`t let develop your country.

I think Lula's soft hand is right, it's smart use money instead of nukes, EU failed to join with armies, but it work more or less with money, trade and bussines.
joao   Sun Aug 16, 2009 9:01 pm GMT
Folks, be affraid: angry Evinória is the new Getúlio Vargas (lol), aka, a latin-american luso-tropicalist version of Adolf Hitler.

Getulio Vargas, Brazilian dictator in the 1930's was friend of Hitler while did a lot to promote samba as the legitimate national music of Brazil. He also made it mandatory for the sons of Italian, German, Japanese, Polish, Ukrainian, Libanese, Greeks, Lithuanians, Spanish to attend Portuguese speaking schools, banning the use of languages other than Portuguese.

He was responsible for sending a radio phonic broadcast from Rio's Corcovado to Nazi Germany in the 1930's, containing "the glorious national music of a people blessed by god and living in earth's heaven, aka Brazil": samba songs (no kidding)

Finória, I'll soon reply to the other no sense you wrote in the other thread. So, you're scapegoating on the Portuguese in the same way Hitler did with the Jews? oh oh

By the way, I love samba and bossa-nova and I wish all the best for Brazil
Evinória   Mon Aug 17, 2009 11:56 am GMT
I need you to nuke my pussy with your missile.
LivingStone   Mon Aug 17, 2009 6:12 pm GMT
Venezuela is beautiful, but Caracas is ugly and violent, with shantytowns all over the city, when you go from the airport into the city you can see all misery of Latin America.

Rio was once like Caracas, but during the military dictatorship most shantytowns in the center of the city was removed and rich people skyscrapers and parks was founded. Inhabitants of the city favelas were transferred to new favelas on the outskirts of the city, one of the most famous is the Cidade de Deus (City of God) shantytown, portraited in the movie of the same name.

(In)fortunately, there is no governer in Caracas who would do the same: displace the shantytowns in the Caracas Valley out of the Valley and bring people that came from jungle into the city: back to jungle!
chupame   Mon Aug 17, 2009 10:02 pm GMT
A Chávez le gustan las favelas, lo que quiere hacer es convertir la ciudad entera en una gran favela para que todos vivan juntos a la bolivariana.
leonardo   Thu Sep 10, 2009 7:07 pm GMT
ugly soundin portuguese is a deformation of spanish..spanish is smooth and clear unlike portuguese which is choppy and not sexy at all.
Tenerife   Thu Sep 10, 2009 10:54 pm GMT
At least there is nice future for Costa Rica, Panamá, Chile and Uruguay, they will be 1st countries of Latin America to become 1st word countries.

Brazilian states would do better if every state was an independent country: Bahia would be 1st class tourist destination and São Paulo would be new Singapore.

The problem of Brazil has to due with Brazilians being so lazy, when was the last time you saw them demonstrating??! They don't want to change their country to become better, all they want is be on the beach during the day and watch those brainwashing soap operas during the evening.

So, the future for Brazil is very far fetched.
Harman   Fri Sep 11, 2009 6:26 am GMT
We have already talk about that first step to win it's to divide an enemy... If old spanish colonies would have been together nor USA nor Brazil would defeat them and lost a big amount of territories as it happened to Mexico, Peru, Colombia, Venezuela, Paraguay.

Now the armies era has gone, You need a big country to survive in a market global world to negotiate good agreements in economical today wars.

As you can see states all around the globe is joining in big trade blocks, as Asean, Unasur, Alca, Nafta, UE, etc....This is the main stream.