Help! (Re: French)

Gigi   Sun May 14, 2006 5:07 pm GMT
Could you please tell me if these sentences are correct?

1) J'adore manger des pommes de terre. Le probleme est qu'en font grossir.
2) Je ne peux manger tant de pain. Il (en?) fait grossir beaucoup.

Thanks in advance.
Serbo-Canadian in China   Sun May 14, 2006 5:59 pm GMT
No, "probleme est qu'en font..." is not correct. "qu'en" has no meaning whatsoever. What are you trying to say?

In the second sentence od the example 2. a direct object is missing (who is getting weight?), and the indirect object "of them" = Fr. "en" is totally out of place, so it is good you put it in brackets and questioned it.

Moreover "faire grossir beaucoup" is non-French.

Keep in mind that "grossir" can mean gravidity too, not just becoming American (aka "obese").
Gigi   Sun May 14, 2006 6:15 pm GMT
1) J'adore manger des pommes de terre. Le probleme est qu'en font grossir. --> I meant, literally: "I love eating potatoes. The problem is that they (the potatoes) make you put on weight". I thought that "des" could be replaced by "en", as in "Je mange du riz = J'en mange.
2) Je ne peux manger tant de pain. Il (en?) fait grossir beaucoup. --> In this one I mean (literally) "I can't eat so much bread. It (the bread) makes me put on weight". Here, too, I thought that "de pain"(referring to an expression of quantity) could be replaced by "en".
greg   Thu May 18, 2006 5:04 am GMT
1) Je raffole des pommes de terre. Le problème c'est que ça fait grossir.

2) Je ne peux pas manger autant de pain car je surveille ma ligne.
Guest   Thu May 18, 2006 7:25 am GMT
1) J'adore manger des pommes de terre. Le probleme est qu'en font grossir.

J'adore manger des pommes de terre, le problème c'est qu'elles me font grossir.

"EN" n'est pas un sujet. si le sujet c'est les pommes de terres, tu dis "ELLES". "EN" remplace un nom quand il s'agit de l'objet pas du sujet:
ex "j'adore manger des pommes de terre, j'EN mange."


2) Je ne peux manger tant de pain. Il (en?) fait grossir beaucoup.

Je ne peux PAS manger autant de pain. ça fait beaucoup grossir.


La encore je ne vois pas pourquoi tu veux mettre "EN"; "EN" est un objet pas un sujet. ton sujet c'est le pain, donc c'est "ça" (car il s'agit du pain en général et non d'un pain particulier)