Romaanse Talen: Azijn van het Latijn?

Jav   Sun Jun 25, 2006 3:59 pm GMT
Sprekers van Germaanse talen kunnen, op niet in het verleden terug kijken naar het oergermaans. Sprekers van Romaanse talen kunnen dit wel: Het Latijn.

De vader van de Romaanse talen, word nog steeds gesproken, heeft duizenden schriftelijke bronnen achtergelaten.

Het enige waar Romaanse talen niets of minder van kunnen achterhalen zijn hun "moeders" ... want "papa" was dan wel Romeins legioensoldaat maar "mama" was misschien wel een Gallische boerin, een Iberische smidsdochter of een Daciaans melkmeisje. Over hun taal zijn veel minder gegevens beschikbaar...

Geen enkele Romaanse taal heeft alleen maar Romeinse/Latijnse wortels. Sommigen gaan zelfs zo ver dat het ontmoetingstalen "contact languages" zijn. Het is te verglijken met azijn, dat gemaakt word van goede wijn.Toch?
greg   Sun Jun 25, 2006 8:26 pm GMT
Jav : « Geen enkele Romaanse taal heeft alleen maar Romeinse/Latijnse wortels. »

Quelle confusion ! Mais bien sûr que l'occitan, le castillan, le gallo, le piedmontais, le wallon, l'italien, le galicien, le gascon, le corse, le français, le lombard, le portugais, le ligure, le picard (etc) sont tous des formes de latin parvenues jusqu'à nous !
Vreemdeling   Sun Jun 25, 2006 8:36 pm GMT
Hahahaha! Ik geloof dat die greg weer een online vertaler heeft gebruikt! Z'n opmerking slaat in ieder geval nergens op.

Terug naar het onderwerp:

Ja, het Latijn is de voorouder, maar de andere ''beïnvloeder'' word vaak vergeten.Ik denk vanwegen het prestige. ;-)
Jav   Mon Jun 26, 2006 3:15 pm GMT
Ja, dat denk ik ook. De taal der legionairs heeft vanzelfsprekend meer aanzien dan het dialect van een lompe Kelt ;-)
Guest   Mon Jun 26, 2006 4:57 pm GMT
Suban estrujen bajen desvirguensen nubescrujen Ritzkonkraft.
Vreemdeling   Mon Jun 26, 2006 7:14 pm GMT
Ja, en je taal als nakomeling van het Romeinse rijk zien is natuurlijk beter voor het ego dan een of andere creool van een verslagen volk. Zo zie je maar, sociale invloeden op taalkundige beeldvorming zijn overal.
greg   Mon Jun 26, 2006 9:26 pm GMT
Jav & Vreemdeling (ça sonne bien pour un duo de triples buses...),


Bon, je suis magnanime : je passe sur l'ignorance coutumière que vous vous plaisez à exhiber à chacune des "phrases" qu'à grand'peine vous parvenez à gribouiller...

En revanche, les lecteurs avertis n'auront pas manqué de relever la nauséabonde logorrhée ethnicisante que le peu d'esprit dont vous êtes dotés vous amène à répandre à chaque fois — c'est-à-dire en permanence — que les concepts linguistiques vous font cruellement défaut...

Eh oui ! La nature a horreur du vide. Ce qui vous manque en pertinence, vous le compensez par une accumulation de lieux communs.

J'ai adoré, entre autres, ce constat pénétrant de stupidité : « Ja, en je taal als nakomeling van het Romeinse rijk zien is natuurlijk beter voor het ego dan een of andere creool van een verslagen volk ». Je ne sais pas si ça va révolutionner les vingt prochaines années de la philologie romane, mais en tout cas ça m'a bien fait rire.

Surtout ne changez rien !
Vreemdeling   Mon Jun 26, 2006 10:18 pm GMT
Jammer dat ik geen Frans spreek. Maar ik heb het gevoel dat het niet echt belangrijk is.

Hij is vast erg beledigd dat we hem negeren, en geen interesse tonen voor zijn zielige vertoningen.
greg   Tue Jun 27, 2006 6:27 am GMT
Je crois que tu te surestimes Vreemdeling — et de beaucoup !
Jav   Tue Jun 27, 2006 9:31 am GMT
Je moet hem gewoon negeren.Hij lokt alleen maar conflicten uit, zodat dit onderwerp verwijderd word. Hij kan het niet hebben dat er nu een paar onderwerpen in de lijst staan anders dan die in Romaanse talen.Zielig.
greg   Wed Jun 28, 2006 5:30 pm GMT
Jav : « Je moet hem gewoon negeren.Hij lokt alleen maar conflicten uit, zodat dit onderwerp verwijderd word. Hij kan het niet hebben dat er nu een paar onderwerpen in de lijst staan anders dan die in Romaanse talen.Zielig. »

C'est triste de voir autant de bêtise concentrée en si peu de lignes. C'est encore plus triste de constater que tu ne recules pas devant le mensonge. Glücklicherweise (für uns) bist du nicht der "offizielle" Vertreter der germanichen Sprachen — auch nicht der niederländischen Sprache.
Jav   Wed Jun 28, 2006 6:04 pm GMT
Zoals ik al zei: Negeren.
Mel   Wed Jun 28, 2006 8:21 pm GMT
Is it true that german languages have more words than latin languages?
Any idea of the difference? Thanks.
Jav   Wed Jun 28, 2006 9:06 pm GMT
Mel,

Nou, ik weet dat het Nederlands, een Germaanse taal, een van de rijkste woordenschatten van de wereld heeft, hij bestaat uit 350,000 stamwoorden.

Well I know that Dutch, a Germanic language, has one of the richest vocabularies in the world, it comprises over 350,000 headwords.